Agile marketing

Agile marketing werd alweer een tijdje geleden geïntroduceerd (lees: 2012). Inmiddels zijn er steeds meer bedrijven die het toepassen in de praktijk. Bedrijven als Bol.com, Ebay en Coolblue zweren er zelfs bij! Maar is het ook iets voor jouw bedrijf? En hoe werkt het dan precies?

 

De vertaling van ‘agile’: behendig, lenig, en rap.

 

Te beginnen bij het woord ‘agile’ (dat je uitspreekts als: ˈajəl’). Waar staat dat nou eigenlijk voor? Wanneer je agile intypt bij Google translate komen de volgende termen naar voren: behendig, lenig, vlug en rap. Oke, het is dus marketing die behendig, maar vlug in wordt gezet. Klinkt leuk, maar hoe dan precies?

 

Wendbaarheid is het uitgangspunt.

 

Veel bedrijven die al eerder schreven over agile marketing claimen dat agile werken geen methode is, maar meer een manier van denken. Het idee achter agile werken is dat je als bedrijf veel flexibeler in kunt spelen op ontwikkelingen die gaandeweg plaatsvinden. Binnen de markt vinden namelijk constant veranderingen plaats. Het is daarom van belang om als bedrijf flexibel te zijn en hierop in te (blijven) spelen.

 

Geen langlopende projecten, maar korte ‘sprints’.

 

Stel, je bent bezig met een project. Voorafgaand aan dit project zijn strakke plannen met langlopende planningen gemaakt op basis van wat er op dat moment speelt in de markt. Je werkt samen met een team en iedereen houdt zich strak aan deze planning. Na een lange tijd rond je het project af en heeft iedereen zijn of haar taken volbracht. Maar… de markt is verandert en jouw afgeleverde product(en) sluiten niet meer aan op deze markt! Paniek!

 

Stel concrete doelstellingen op.

 

Met agile marketing voorkom je dit probleem. Hoe? Door middel van concrete doelstellingen en korte sprints. Deze korte sprints vallen onder de methode genaamd ‘scrum’. Binnen deze sprints werk je met concrete doelstellingen en zorg je ervoor dat je binnen korte tijd bepaalde producten oplevert. Aan het einde van deze sprints evalueer je het opgeleverde product en het proces zodat je kunt concluderen of het nog steeds relevant is voor de markt. Doordat het steeds om kleine, korte projecten gaat, kun je makkelijker bijsturen binnen het gehele proces. De veranderingen die in de tussentijd spelen binnen de markt zullen achteraf geen probleem meer zijn omdat je ze gaandeweg tackelt. Zo zorg je ervoor dat je bedrijf wendbaarder is voor veranderingen!

 

De uitgangspunten van agile marketing.

 

Al overtuigd van agile marketing? Mooi. Om agile toe te passen in de praktijk stelde het Agile Marketing Manifesto (2012) de volgende 7 uitgangspunten van agile marketing op:

1. Werk met het launch en learn principe
2. Organiseer customer focused multidisciplinaire teams
3. Werk in sprints in plaats van Big-Bang campagnes
4. Werk continue met customer insights
5. Plan continue flexibel tijdens ‘stand-up’ meetings
6. Zorg dat je flexibel en snel op nieuwe inzichten inspeelt
7. Beperk je risico’s met kleine, flexibele campagnes

 

Meer weten over deze manier van werken? Bekijk hier dan de website: http://agilemarketingmanifesto.org/.

 

Hulp nodig bij het opzetten van agile marketing? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Je bent wellicht geïnteresseerd in..