AVG: de impact op de samenleving

Artikel 2 van 3: Interview met André Biesheuvel, register functionaris gegevensbescherming bij Duthler Associates.

In ons vorige artikel over de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) omschreven we de belangrijkste veranderingen van de nieuwe privacywet in Jip-en-Janneketaal. Deze maand is het zover, de wet zal 25 mei officieel ingaan. Vanaf dan moeten alle bedrijven handelen naar deze wet. Doe je dat niet? Dan riskeer je een boete van 20 miljoen euro of 4% van je jaaromzet.

 

Het individu

De belangrijkste veranderingen van de wet zijn inmiddels duidelijk. Maar wat betekent het nou precies voor onze maatschappij? Wat voor gevolgen heeft de wet? “Vrijheid, onze vrijheid, mijn vrijheid, jouw vrijheid.” vertelt André Biesheuvel, register functionaris gegevensbescherming bij Duthler Associates. “Ik ben heel erg blij met de wet als individu. Wij zijn onze vrijheid kwijtgeraakt, en de nieuwe generatie krijgt het weer terug.”, aldus André.

 

Meer controle

De persoonsgegevens van iedereen worden momenteel voor van alles en nog wat gebruikt. Vaak zonder dat we het weten. En dat terwijl het gegevens zijn waarvan je niet wilt dat iedereen die zomaar gebruikt. De AVG steekt daar een stokje voor. Het individu krijgt veel meer controle over wat er met zijn of haar gegevens gebeurt. Alle bedrijven die persoonsgegevens verwerken zijn verplicht een register bij te houden waarin precies staat wat er met welke gegevens is gebeurd en wanneer. Daarnaast mogen de gegevens niet zomaar worden gebruikt. Hier moet de betreffende persoon namelijk toestemming voor geven. En ben je van plan kleine lettertjes neer te zetten zodat klanten ‘onbewust’ toestemming geven? Dan overtreed je de wet. Het moet voor de klant namelijk precies duidelijk zijn waar hij of zij toestemming voor geeft.

 

“De nieuwe wet heeft een enorme impact op de samenleving.”

 

Defensieve rol

Volgens André zijn schrikbarend veel bedrijven zich nog niet bewust van de consequenties van de wet. Een groot deel van de bedrijven neemt dan ook een ‘defensieve rol’ aan bij het implementeren van de AVG. Met deze ‘defensieve rol’ bedoelt André dat bedrijven ervoor zorgen dat ze precies voldoen aan de spelregels van de AVG, maar ‘the bigger picture’ missen. “Bedrijven hebben veel last om deze verandering door te maken. Ze zitten zo in een bepaalde structuur binnen het bedrijf. Je kan wel een beetje lopen rotzooien in de aansturing maar daarmee los je het probleem niet op. Deze nieuwe wet heeft een enorme impact op de samenleving.”

 

“Bedrijven moeten naar klanten gaan luisteren om te kijken wat ze mogen doen met hun gegevens.”

 

Van bedrijfscentric naar consumercentric

Wat André probeert te zeggen is dat de AVG meer met zich meebrengt dan de meeste bedrijven in de gaten hebben. Het gaat niet alleen om het volgen van de spelregels, het gaat om het meebewegen met de klant. “De maatschappij verschuift steeds meer van bedrijfscentric naar consumercentric.” geeft André aan. Doordat consumenten meer controle krijgen over hun data worden bedrijven meer afhankelijk van wat de consument wil. Bedrijven moeten daarom meer gaan luisteren naar hun klanten. Uiteindelijk willen bedrijven namelijk allemaal een ding: klanten bereiken. En dat doe je door relevant te zijn voor deze klanten. Door te luisteren kunnen bedrijven voldoen aan de wensen en behoeften van deze klanten.

 

“Als we onze klanten niet serieus nemen, dan groeien we niet mee. We moeten als bedrijf meegroeien en er moet gekeken worden naar de behoeftes van de klanten.”

 

Intent marketing

De AVG dwingt ons om meer te kijken naar de wensen en behoeften van de klant. André verwacht dat de marketingwereld daarom zal verschuiven naar het zogenoemde ‘intent marketing’. Intent marketing, al eens van gehoord? Deze marketingstrategie is een voorbeeld van marketing automation en focust zich op het nauwkeurig inspelen op de (koop)intenties van consumenten. In plaats van het uitzetten van een advertentie voor een doelgroep die je gekozen hebt op basis van demografische gegevens (zoals geslacht en leeftijd) wordt ingespeeld op de intenties van de consument. Is een consument bijvoorbeeld op zoek naar een nieuwe jas en typt de zoekwoorden ‘bruine jas’ in op Google? Zorg dan dat jouw product aanwezig is met actuele informatie bij de eerste zoekresultaten.

 

“Het is tijd voor marketeers om de relatie met hun klanten aan te gaan.”, aldus André.

 

Heb je hulp of advies nodig met betrekking tot het implementeren van de nieuwe AVG? Of wil jij inspelen op de wensen en behoeften van jouw doelgroep door middel van marketing automation? Wij helpen je graag met het bekijken van de mogelijkheden. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Je bent wellicht geïnteresseerd in..

Berichten

Performance based marketing

Lees meer
Berichten

Email tips: hoe ga je om met email overload?!

Lees meer