AVG: hoe nu verder?

Artikel 3 van 3: Interview met André Biesheuvel, register functionaris gegevensbescherming bij Duthler Associates.

In onze vorige artikelen over de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) omschreven we de belangrijkste veranderingen van de nieuwe privacywet in Jip-en-Janneketaal (artikel 1) en de impact ervan (artikel 2). Inmiddels is de wet officieel ingegaan (lees: 25 mei). Veel mag niet meer, maar wat mag nou nog wel? En vooral: waar liggen de mogelijkheden?

 

Volgens André Biesheuvel, register functionaris gegevensbescherming bij Duthler Associates, nemen veel marketingbedrijven de nieuwe privacywetgeving niet helemaal serieus. “Veel mag niet meer, en daar raken een aantal marketeers boos en gefrustreerd van. Maar laten we nou eens naar de mogelijkheden kijken in plaats van de beperkingen.” In ons vorige artikel bespraken we de impact van de AVG op de samenleving. Volgens André dwingt de nieuwe wetgeving ons om meer vanuit de klant te gaan denken in plaats van vanuit het bedrijf zelf. “Van bedrijfscentric naar consumercentric”, noemde hij dat. En alhoewel de AVG veel beperkingen oplegt, brengt deze verschuiving van bedrijf naar consument ook veel mogelijkheden met zich mee. Door ons meer te focussen op de klant, kunnen we namelijk beter inspelen op de wensen, behoeften en intenties. The magic words are: intent marketing!

 

“De marketingwereld zit in ontkenning. Men denkt dat eerst de grote bedrijven aangepakt zullen worden, dus ze gaan op dezelfde voet door.” – André Biesheuvel

 

Intent marketing

In ons vorige blog beschreven we het al kort: intent marketing richt zich op het inspelen van (koop)intenties van consumenten. Google is hier een mooi voorbeeld van. We kennen het namelijk allemaal: SEO en SEA! Ook dit zijn vormen van intent marketing. Hiermee kun je namelijk inspelen op de zoekwoorden die consumenten intypen op Google. Met verschillende tools kun je per zoekwoord zien hoe vaak consumenten dat woord per maand opzoeken. Het is als een cadeautje: met de juiste tools heb je gratis klantinformatie en weet je wat de intenties van de consument zijn!

 

Door in te spelen op intenties kun je de juiste informatie bieden.

 

Neem de zoekterm ‘algemene verordening gegevensbescherming’ bijvoorbeeld. Deze term werd afgelopen maand zo’n 12.100 keer ingetypt in Google. Veel consumenten zijn dus op zoek naar informatie rondom de AVG. Door in te spelen op dit gegeven creëer je een win-win situatie: de klant vindt wat hij of zij zoekt, en jij bent relevant door de juiste informatie te bieden!

 

Een stapje verder

Oké, SEO en SEA zijn dus goede manieren om in te spelen op de intenties van consumenten, maar wat zijn nog meer mogelijkheden? Marketing Automation is er daar eentje van! Door middel van marketing automation kun je geheel geautomatiseerd inspelen op intenties. En dat niet alleen via de zoekwoorden binnen Google, maar ook aan de hand van het gedrag van bezoekers op jouw website. Maar hoe dan?! Neem Manchester United als voorbeeld. De voetbalclub merkte dat er veel bezoekers op de website kwamen, maar vaak niet overgingen tot een aankoop. Door middel van marketing automation kregen twijfelende bezoekers een persoonlijke aanbieding waardoor ze alsnog overgingen tot een aankoop! Meer weten over Marketing Automation? Lees onze artikelen ‘Wat is marketing automation nou eigenlijk?’ en ‘Verander website bezoekers in trouwe klanten

Meer weten over marketing automation? Bekijk onze marketing automation abonnementen.

Je bent wellicht geïnteresseerd in..

Berichten

Performance based marketing

Lees meer