B2B content marketing

B2B content marketing, al eens van gehoord? We merkten op dat deze term de laatste tijd steeds vaker voorkomt. Voor veel bedrijven is het echter de vraag wat je er nou eigenlijk mee kan doen en hoe je het kunt toepassen binnen de online marketing van jouw onderneming. In dit artikel leggen we uit wat B2B content marketing is, wat de voordelen zijn en hoe je het toepast.

 

Wat is B2B content marketing precies?

 

Wanneer klanten hun ogen hebben laten vallen op een bepaald product of dienst dan willen zij vaak eerst wat meer informatie voordat zij overgaan tot een aankoop. Het is voor bedrijven dan ook zeer belangrijk om in te spelen op dit gegeven en deze informatie te bieden. Met B2B content marketing zorg je ervoor dat potentiële klanten de juiste informatie bij jou kunnen vinden. Het doel hiervan is om niet direct een product of dienst te willen verkopen, maar het vertrouwen van de potentiële klanten te winnen. Bied jij de juiste informatie en heb je een beetje geduld? Bingo! Dan zal de potentiële klant uiteindelijk een échte klant worden.

 

B2B content marketing in de praktijk.

 

Oke, bij B2B content marketing is het dus belangrijk dat de juiste informatie wordt geboden. Hoe doe je dat dan precies? B2B content marketing kun je op veel verschillende manieren inzetten. Belangrijk om te weten is wie jouw doelgroep is en welke behoefte aan informatie deze heeft. Uit een onderzoek van Demand Gen (2014) is gebleken dat de gemiddelde B2B-klant met name via Google bij een bedrijf terecht komt. Groot kans dat jouw doelgroep dus via Google naar informatie zoekt!

 

Ken je doelgroep.

 

Waarschijnlijk zoekt jouw doelgroep dus via Google. De doelgroep is vaak echter ook via andere kanalen te bereiken. Het is daarom belangrijk om een goed beeld te creëren van wie jouw doelgroep precies is en waar deze rondhangt (op welke middelen/kanalen bedoelen we dan!). Dit doe je met een stukje doelgroeponderzoek. Van welke middelen/kanalen maakt de doelgroep gebruik? En welke informatiebehoefte is er?

 

Creëer passende content.

 

Wanneer je hebt onderzocht van welke middelen/kanalen jouw doelgroep gebruik maakt en wat de informatiebehoefte is, kun je passende content gaan creëren. Bij de creatie van deze content focus je je op de informatie die de behoefte van de doelgroep voorziet. Heb je geen idee hoe je dit aan moet pakken? Lees dan hier het artikel over de content marketing funnel.

 

Content verspreiden en optimaliseren.

 

Als je eenmaal content heb gecreëerd is het tijd om dit uit te gaan zetten. Dit doe je op de kanalen waar jouw doelgroep het meeste te vinden is (dit is als het goed is gebleken uit je doelgroeponderzoek!). Na het uitzetten is het belangrijk om goed bij te houden of de content ook daadwerkelijk aansluit op de informatiebehoefte van de doelgroep. Dit kun je per kanaal op een verschillende manier meten, zoals bijvoorbeeld een verhoging van het websiteverkeer of het aantal clicks op een bericht. Wanneer je op de juiste manier inspeelt op de informatiebehoefte van de klant zul je zien dat het aantal klanten zal groeien!

 

Wil jij B2B content marketing inzetten voor jouw bedrijf? Neem vrijblijvend contact met ons op of neem een kijkje bij onze online marketing abonnementen.

 

Je bent wellicht geïnteresseerd in..

Berichten

Content marketing funnel: zo maak je jouw content effectief

Lees meer