Content marketing funnel: zo maak je jouw content effectief

In een eerder blog over de online marketing funnel legden we alles uit over de werking van deze funnel en hoe je deze in kunt zetten voor jouw bedrijf. We maakten duidelijk welke stappen je dient te zetten om je doelgroep zo effectief mogelijk te bereiken. Maar hoe richt je de content nou precies in aan de hand van de online marketing funnel? Met andere woorden: wat is de verhouding tussen de online marketing funnel en de content marketing funnel?

 

Met behulp van de online marketing funnel zal het duidelijk worden hoe je jouw marketingstrategie het beste in praktijk kunt brengen en je zo goed mogelijk op jouw doelgroep in kan spelen. De online marketing funnel is een overzichtelijke tool die zorgt dat je potentiële klanten – ook wel prospects – om kan zetten in daadwerkelijke klanten!

 

Ontwikkel een online marketing funnel op basis van jouw marketingstrategie en doelgroep.

 

Het is van groot belang dat de online marketing funnel consistent is aan jouw marketingstrategie en goed aansluit op jouw doelgroep. De doelgroep is namelijk de groep die je wilt gaan bereiken dus het moet duidelijk zijn hoe en waar deze ook daadwerkelijk te bereiken is.

Onderzoek met welke content jouw doelgroep in aanraking komt.

 

Om invulling te geven aan de content marketing funnel is een stukje doelgroeponderzoek nodig. Door middel van het onderzoeken van jouw doelgroep kun je achterhalen met welke content jouw doelgroep in aanraking komt. Evenals op welke kanalen dat precies is en wat voor soort content interessant gevonden wordt.

 

De vertaling van de online marketing funnel naar de content marketing funnel.

 

Na het stukje vooronderzoek kunnen we aan de slag! Zoals eerder besproken in het artikel over de online marketing funnel dient jouw doelgroep drie fases te doorlopen om van potentiële klant naar daadwerkelijke klant omgezet te worden. We omschrijven de fases van de online marketing funnel nog even kort:

 

  1. Word online zichtbaar en trek de aandacht van je doelgroep;
  2. Zet leads om in klanten en zorg voor een goede eerste klantervaring;
  3. Maak fans van je klanten.

 

Op basis van bovengenoemde fases en het stukje doelgroeponderzoek is het mogelijk om de content marketing funnel in te vullen. Om zo goed mogelijk in te spelen op de verschillende fases waar de doelgroep doorheen gaat, is de doelgroep opgesplitst per fase. Er zijn dus drie verschillende doelgroepen, namelijk:

  1. Prospects die jouw bedrijf/merk nog niet kennen;
  2. Prospects die bewust zijn van het bestaan van jouw bedrijf/merk en net dat duwtje in de rug nodig hebben voor een aankoop. Als de aankoop eenmaal gedaan is dan dient deze groep een goede eerste klantervaring te doorlopen;
  3. Klanten waarbij het contact met jouw bedrijf onderhouden dient te worden.

 

Richt jouw content marketing funnel in aan de hand van de doelgroepen per fase.

 

Nu je duidelijk in kaart hebt gebracht wie je doelgroep is, welke content interessant gevonden wordt en hoe de doelgroep opgesplitst kan worden in subdoelgroepen per fase kan de content ontwikkeld worden! Gebruik als houvast hiervoor steeds de content marketing funnel. Zorg daarnaast bij het schrijven van de content dat de schrijfstijl aansluit op de verschillende doelgroepen per fase!

Hulp nodig bij het inrichten van jouw content marketing funnel? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Je bent wellicht geïnteresseerd in..