Database marketing

Data, data en nog meer data. Je wordt ermee doodgegooid tegenwoordig. Maar… als bedrijf kun je het goed gebruiken! De afgelopen jaren is data in marketingwereld een steeds grotere rol gaan spelen. En die rol wordt alleen maar groter en groter. In dit artikel leggen we uit hoe je data gunstig in kunt zetten voor jouw marketing. Dit noemen we ook wel database marketing.

 

Wat database marketing is.

 

In het kort is database marketing het inzetten van verzamelde gegevens uit de database voor verschillende marketingactiviteiten. Het gaat hier voornamelijk over gegevens van klanten, maar vaak ook over informatie achter het verzamelen van bepaalde leads.

 

Relevant inspelen op de wensen en behoeften van jouw klanten.

 

We weten nu dat je met database marketing gegevens van klanten gebruikt voor verschillende marketingactiviteiten. Maar wat is hier nou het voordeel van? Door middel van jouw database aan klantgegevens kun je een duidelijk beeld schetsen van wie jouw klanten precies zijn en waar zij behoefte aan hebben. Hierbij is te denken aan de verschillende wensen en behoeften van klanten, maar ook kenmerken en het gedrag op verschillende (marketing)kanalen.

 

Analyseer je database.

 

Doordat je bovengenoemde informatie over je klanten hebt verzameld in je database, kun je nauwkeuriger inspelen op deze wensen en behoeften van bestaande klanten en potentiële klanten. Het achterhalen van deze wensen en behoeften doe je door jouw database nauwkeurig te analyseren. Wat valt op aan de gegevens? Waar liggen de behoeften van de klanten? Wat willen klanten wel of juist niet? Belangrijke aandachtspunten bij het analyseren van je data zijn: demografische gegevens, koopgedrag en engagement.

 

De juiste aanbieding op het juiste moment.

 

Database marketing maakt het niet alleen mogelijk om relevanter in te spelen op de wensen en behoeften van jouw klanten, maar ook op de juiste momenten! Neem bijvoorbeeld een bezoeker op jouw website. Deze bezoeker heeft een aantal pagina’s bekeken en een artikel in het winkelwagentje gestopt. Op ‘afrekenen’ is echter nog niet geklikt. Wat kan dit betekenen? Dat de potentiële klant twijfelt. Dit is het juiste moment om de potentiële klant over te halen met een aanbieding. En kabam! Het winkelwagentje is leeg.

 

Hoe zit dat met de nieuwe privacywetgeving (AVG)?

 

Ja, de privacyregels zijn erg aangescherpt in mei 2018, maar dit betekent niet dat database marketing niet meer gebruikt mag worden. Veel dingen mogen niet meer, maar wanneer je je goed aan de regels houdt kun je nog steeds inspelen op de wensen en behoeften van klanten door middel van database marketing!

 

Hulp nodig bij het opzetten van database marketing? Wij kunnen je helpen met het inrichten, geheel AVG-proof! Neem vrijblijvend contact met ons op voor het bespreken van de mogelijkheden of bekijk onze online marketing abonnementen.

Je bent wellicht geïnteresseerd in..

Berichten

Performance based marketing

Lees meer
Berichten

Email tips: hoe ga je om met email overload?!

Lees meer