Growth hacking betekenis

Growth hacking betekenis: “Growth Hacking is een manier om ‘low-cost’ marketingkanalen in te zetten op een manier waardoor de snelste groei van een bedrijf gerealiseerd wordt. Vaak wordt hierbij gebruik gemaakt van social media en het virale effect dat daaruit voortvloeit. Bij Growth Hacking staat groei in bereik of data centraal.” (Ensie, 2016)

 

Geen grote marketingbudgetten.

 

De growth hacking betekenis komt dus neer op een sterke focus op bereik of data van een online campagne. De marketingstrategie bestaat inmiddels al een tijdje (de term werd namelijk in 2010 geïntroduceerd door marketing expert Sean Ellis), maar begint sinds een paar jaar pas echt aan te trekken in Nederland. Growth hacking wordt met name ingezet door kleine ondernemingen en startups die geen budgetten van duizenden euro’s hebben om online marketing in te zetten.

 

Het succesverhaal van Airbnb.

 

Het meest bekende voorbeeld van growth hacking is toch wel het succes van Airbnb. Het bedrijf maakte namelijk een slimme zet op het gebied van online marketing door een bot te ontwikkelen op Craigslist. Deze bot zorgde ervoor dat alle listings op Airbnb met één klik ook op craigslist verschenen. Door het grote bereik van Craigslist kon Airbnb meeliften op het succes!

 

Experimenteren is de key.

 

Naast bovengenoemde definitie van growth hacking geeft Wikipedia (2018) de volgende growth hacking betekenis: “Een proces van snel op elkaar volgende experimenten die een scala van marketing kanalen gebruikt om de meest effectieve manier te vinden om bedrijven te laten groeien.” Deze definitie leert ons dat de ‘snelste groei’ die gerealiseerd kan worden met growth hacking begint met experimenteren.

Verschillende marketingkanalen.

 

Growth hacking bestaat niet enkel en alleen uit het ontwikkelen van een slimme bot en die op een succesvolle website plaatsen zoals Airbnb. Het gaat erom dat jij als bedrijf met verschillende low-cost marketingkanalen gaat experimenteren hoe je de meeste mensen kunt bereiken. Dit bereiken gaat voor ieder bedrijf anders vanwege de verschillende doelgroepen waar je je op kunt richten. Zo wil een fabrikant van rollators voornamelijk oude mensen bereiken en een bedrijf met speelgoed juist jonge kinderen en hun ouders. Probeer daarom verschillende kanalen uit die aansluiten op jouw bedrijf en bekijk waar (nieuwe) mogelijkheden liggen.

 

Analyseren, analyseren, analyseren.

 

Wanneer je verschillende marketingkanalen hebt gevonden die aansluiten bij jouw bedrijf is het tijd om de online campagnes van start te laten gaan. Tijdens deze campagnes is het belangrijk dat je de resultaten per campagne goed in de gaten houdt en de resultaten analyseert. Door dit te doen zal het duidelijk worden welke kanalen wel en niet effectief zijn voor jouw bedrijf en hoe jij de meeste mensen kunt bereiken!

 

Wil je meer te weten komen over growth hacking en de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Je bent wellicht geïnteresseerd in..