Marketing automation strategie: verander website bezoekers in trouwe klanten

In ons eerste blog legden we nog eens kort uit wat marketing automation nou precies inhoudt. In dit blog gaan we dieper in op de voordelen van een marketing automation strategie én wat het kan doen voor jouw bedrijf of webshop. Vraag jij je ook wel eens af hoe het komt dat sommige bezoekers in jouw webshop een half uur blijven ronddwalen zonder dat ze tot een aankoop overgaan? Of dat ze een vol winkelmandje achterlaten? Jouw bezoekers twijfelen nog een beetje, en hebben nét dat duwtje in de goede richting nodig. Marketing automation geeft dat duwtje.

 

Marketing automation strategie: zinvol voor mijn website?

Het antwoord op je vraag is ja! Als je een website of een webshop hebt, wil je natuurlijk niets liever dan een goede omzet en een groot aantal tevreden klanten. Maar hoe kun je jouw omzet verhogen met een marketing automation strategie? Als bezoekers op jouw website te lang blijven ronddwalen zonder dat ze overgaan tot een aankoop, dan zijn ze vaak op zoek naar informatie die ze niet kunnen vinden. Dit werkt eigenlijk hetzelfde als in een gewone winkel. Je stapt de winkel binnen omdat je op zoek bent naar een goede broek, maar helaas kun je niet direct vinden wat je zoekt. Eigenlijk heb je iemand nodig die je verder kan helpen of kan adviseren, maar de verkoopster is drukker met haar telefoon dan dat ze haar aandacht richt op jou. Resultaat? Op naar de volgende winkel! Voor de bezoekers van jouw webshop werkt dit hetzelfde.

 

Als je het goed bekijkt kan jouw website je heel veel vertellen over het gedrag van jouw bezoekers. Niet alleen over waar hun interesse naar uitgaat, maar ook over de problemen waar ze tegenaan lopen bij het vinden van die ene goede broek op jouw website. Gaan ze weg en laten ze een winkelmandje met 3 broeken achter? Dit is een signaal dat de klant toch nog wat onzeker is over de aankoop. Misschien twijfelde hij of zij erover of deze broeken wel pasten? Dit is hét moment waar marketing automation om de hoek komt kijken en waardevol kan zijn voor jouw website. Deze informatie kun je namelijk heel goed gebruiken om jouw klant persoonlijk te leren kennen, en hem zo te kunnen begeleiden vanaf het eerste moment van het websitebezoek tot aan de aankoop van de broek.

 

Jouw klanten willen niets liever dan een persoonlijke benadering, en die moet jij ze geven.

 

Maar hoe kun je jouw klant aan de hand van deze informatie beter leren kennen? En hoe zorg je ervoor dat ze bij je terugkomen en een vaste klant worden? Jouw klanten willen niets liever dan een persoonlijke benadering, en die moet jij ze geven. Door slim in te spelen op het gedrag dat ze op jouw website vertonen, kun je ze met een marketing automation strategie precies geven waar ze op zitten te wachten. Laat je klant een winkelmandje vol met kleding achter? Of heeft de klant op jouw website een artikel gedownload met informatie over de perfecte pasvorm van de kleding? Bam! Help de klant met het vinden van de juiste kleding door hem automatisch een informatief artikel te sturen over de juiste pasvorm.

 

Een voorbeeld van een goede marketing automation strategie

Denk je dat het ingewikkeld is om jouw omzet te verhogen door middel van marketing automation? Niet nodig! We noemen het niet voor niets “automation”, dus eigenlijk gaat het allemaal vanzelf. Wist je dat er heel veel grote bedrijven zijn die gebruik maken van marketing automation? De voetbalclub Manchester United is hier een goed voorbeeld van. Ook zij kregen dagelijks veel bezoekers in hun webshop, maar verder gebeurde er eigenlijk niet zoveel. Na het inzetten van marketing automation wisten ze precies wie deze bezoekers waren, waar ze naar zochten en hoe ze deze mensen toch nog een passende en persoonlijke aanbieding konden geven nadat ze de website met lege handen hadden verlaten. De bezoekers van de webshop van Manchester United bestonden vooral uit ouders die op zoek waren naar voetbalschoenen voor hun fanatieke kind.

 

In drie stappen haalde Manchester United website bezoekers over tot een aankoop.

 

Misschien net zoals op jouw website het geval is, doolden deze mensen maar een beetje rond zonder dat ze overgingen tot een aankoop. Ze liepen dus duidelijk ergens tegenaan. Wisten ze niet goed welke maat ze nodig hadden? Of welke voetbalschoenen het beste waren voor hun kleine David Beckham? Na het plaatsen van een artikel over de maten en de kwaliteit van voetbalschoenen, werd deze massaal gedownload door de trotse ouders. Hier gaat het marketing automation belletje dus echt rinkelen! Met het vergaren van deze informatie wisten ze precies met welke problemen de bezoekers te maken hadden, en waarom ze niet direct overgingen tot een aankoop. Met marketing automation waren ze in staat om de reis die de bezoeker maakte over hun webshop te volgen, en ze vervolgens in drie stappen over te kunnen halen tot een aankoop.

 

Hoe een marketing automation strategie jouw omzet kan verhogen

Natuurlijk wil je dat de nieuwe bezoekers op jouw website bij jou terugkomen en tot een aankoop overgaan. Beter nog, zet ze om in vaste klanten! Met marketing automation ben je er niet alleen zeker van dat iedere bezoeker op jouw website een persoonlijke benadering krijgt, maar zorgen ze ook voor steeds meer verkeer op jouw site als ze eenmaal een goede aankoop hebben gedaan. Als mensen tevreden zijn over jouw klantvriendelijke en behulpzame benadering, ga je al snel de ronde bij feesten en partijen. Met marketing automation kun je jouw omzet verhogen doordat je de bezoeker persoonlijk leert kennen. Hierdoor ben je in staat om de klant precies te geven waar hij of zij op dat moment behoefte aan heeft.

 

Marketing automation inzetten voor jouw bedrijf? SpinChoice kan je daarbij helpen!

Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Je bent wellicht geïnteresseerd in..

Berichten

Performance based marketing

Lees meer