Online marketing funnel: zet je prospects om in klanten

Je hebt het punt bereikt waarbij je als bedrijf jouw online zichtbaarheid wilt vergroten. Hiervoor zet je verschillende online marketingkanalen in. Maar hoe richt je deze nou precies in? De online marketing funnel is hier de juiste tool voor!

 

Online marketing is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de marketingstrategie van organisaties. Content marketing, social advertising, marketing automation… noem het maar op! Het zijn allemaal voorbeelden van online marketing. En daarnaast zijn er nog tal van andere mogelijkheden om je doelgroep te bereiken via online marketing. Een online marketing funnel helpt je om je online marketingkanalen overzichtelijk in te richten.

 

Bepaal de inzet van jouw online marketingkanalen.

 

Na het ontwikkelen van een marketingstrategie met passende doelen voor jouw bedrijf is het de vraag welke online marketingkanalen hierbij passen. De keuze van deze kanalen hangt helemaal af van welke doelgroep jij wilt bereiken. Een stukje doelgroeponderzoek is daarom zeker geen overbodige luxe! Van welke online kanalen maakt jouw doelgroep gebruik? Hoe vaak? En hoe lang?

 

Onderzoek het media en middelengebruik van de doelgroep.

 

Als je na het onderzoeken van je doelgroep op de hoogte bent van het media en middelengebruik is het tijd voor… het inrichten van deze kanalen! De online marketing funnel is hier een handige tool voor. Deze funnel omvat verschillende fases waar een potentiële klant – ook wel ‘prospect’ – doorheen loopt bij het aankoopproces van een product of dienst.

 

Creëer overzicht door het inrichten van een online marketing funnel.

 

Wat zijn de fases van deze online marketing funnel nou precies? De funnel is grofweg in drie fases te verdelen. Per fase zijn er verschillende stappen waar een prospect figuurlijk doorheen loopt bij een aankoopproces. Hieronder beschrijven we kort de fases.

 

1. Word online zichtbaar en trek de aandacht van je doelgroep.

De online marketing funnel begint allereerst bij het creëren van awareness bij de doelgroep. De doelgroep moet namelijk wel eerst weten van jouw bestaan voordat deze überhaupt een aankoop kan gaan overwegen. Bij het creëren van deze awareness – ook wel ‘online zichtbaarheid’ genoemd – is het belangrijk dat je naast het vergroten van de zichtbaarheid waardevolle informatie deelt om je doelgroep te boeien en de aandacht te trekken. Heb je dit gedaan? zorg er vervolgens voor dat de USP’s van jouw organisatie duidelijk naar voren komen om je te onderscheiden van de concurrentie. Stromen de leads hierna binnen? Lekker bezig! Voed deze leads door in te spelen op de informatiebehoefte van de doelgroep bij deze stap.

 

2. Zet leads om in klanten en zorg voor een goede eerste klantervaring.

Door middel van het voeden van je leads zorg je ervoor dat de potentiële klant voorzien wordt in de (missende) informatie waar hij/zij behoefte aan heeft. Sommige leads zullen door het bieden van de juiste informatie al omgezet worden in een klant. Dat is echter niet altijd het geval. De doelgroep heeft op dat moment namelijk net dat extra steuntje in de rug nodig. En jij kunt die geven! Dit is – afhankelijk van het soort lead – mogelijk met bijvoorbeeld marketing automation.

 

Is het je vervolgens gelukt om je prospect om te zetten in een echte klant? Gefeliciteerd! Het is erg belangrijk dat je zorgt voor een goede eerste klantervaring. Deze goede ervaring geeft de klant namelijk een vertrouwd gevoel waardoor hij/zij wellicht in de toekomst nog een aankoop zal doen!

 

3. Maak fans van je klanten.

De prospects hebben een aankoop gedaan en zijn inmiddels omgezet in daadwerkelijke klanten. Wat veel organisaties daarna vergeten is het onderhouden van het contact met deze klanten. Terwijl dit juist zo belangrijk is! Mogelijk komen deze klanten in de toekomst namelijk weer bij je terug. Of zijn ze zo tevreden over jouw goede service of product dat ze dit vol enthousiasme vertellen tegen hun vrienden, kennissen en familie! Zorg er daarom voor dat je je klanten op de hoogte houdt van nieuwe ontwikkelingen en onderhoud op die manier de relatie met je klanten.

 

Heb je hulp nodig bij het inrichten van een effectieve online marketing funnel? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Je bent wellicht geïnteresseerd in..

Berichten

Performance based marketing

Lees meer