Performance based marketing

Performance based marketing. Zoals de term het zelf al verklapt is deze vorm van marketing gefocust op resultaat. Maar zijn alle soorten marketing niet juist gefocust op resultaat? In dit artikel leggen we je uit wat performance based marketing precies is.

 

Internet is door de jaren heen een steeds grotere en grotere rol gaan spelen. Even snel een term Googelen die je niet weet, dat appje van je vriend beantwoorden met je telefoon of jouw kinderen een spelletje laten spelen op de tablet. De online wereld is niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven! Door dit veelvuldige gebruik van het internet door consumenten is de online wereld ook voor bedrijven erg interessant geworden. Doordat zoveel mensen namelijk gebruik maken van het internet zijn deze dus ook makkelijker online te bereiken!

 

Van online marketing naar performance based marketing.

 

Niet voor niks dus, dat online marketing de afgelopen jaren in een lift heeft gezeten (en dat nog steeds zit!). Zo kwam ook performance based marketing langzaamaan om de hoek kijken. Wat het precies is? Performance based marketing is simpelweg een vorm van online marketing. De focus ervan ligt echter meer op meetbare resultaten. Online marketing heeft ons namelijk laten zien dat vrijwel alle resultaten van een online campagne meetbaar zijn (en dan te bedenken dat we vroeger met ‘offline’ campagnes alleen konden meten of het aantal verkopen omhoog was gegaan). Aan deze meetbare resultaten is bijvoorbeeld te denken aan het bereik van een campagne, het aantal website bezoeken en de likes/reacties op een post op Facebook.

 

De focus op performance.

 

Het belangrijkste element van performance based marketing is dus de sterke focus op resultaat. Maar wat zijn daar nou precies de voordelen van? De voornaamste reden dat je performance based marketing direct in zou willen zetten is: je betaalt alleen voor het werkelijke resultaat. Je leest het goed. Alleen voor het werkelijke resultaat. Deze resultaten bestaan meestal uit het verkrijgen van een lead (een aanvraag voor meer informatie over jouw product/dienst) of uit een daadwerkelijke verkoop van jouw product/dienst. Zie je geen resultaat in je online campagne? Dan betaal je ook niet! Door middel van dat gegeven loop je dus een laag risico, heb je duidelijk inzicht in al je resultaten en is er een zeer sterke focus op het maximale resultaat.

 

Op welke resultaten kun je je het beste focussen?

 

Naast leads en verkopen zijn er meerdere resultaten waar je je op kunt focussen bij performance based marketing. Volgens Outbrain (2017) zijn dit de meest populaire resultaten voor bedrijven:

  • Websiteverkeer
  • Terugkerende bezoekers
  • Engagement
  • Leads
  • Sales

 

De mogelijke kanalen.

 

We weten nu inmiddels wat performance based marketing is, wat de belangrijkste voordelen zijn en op welke resultaten je je het beste kunt focussen. Maar via welke kanalen kun je deze vorm van online marketing inzetten? Daar hebben we een heel kort antwoord voor: het is namelijk mogelijk op alle advertentieplatformen die jij kunt bedenken.

 

Wil jij alleen betalen voor de resultaten en het maximale uit iedere euro halen? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Je bent wellicht geïnteresseerd in..

Berichten

Email tips: hoe ga je om met email overload?!

Lees meer
Berichten

Online marketing funnel: zet je prospects om in klanten

Lees meer